Všude se o strategii mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl. Dalo by se říci, že je to taková paní Colombová. Ve skutečnosti je to trochu složitější.
Za své praxe jsem se setkal většinou s firmami, které strategii neměly anebo jejichž strategie byla pro řízení nepoužitelná. V podstatě existují tyto 3 možnosti.
První je ta, že strategie neexistuje resp. o ní zaměstnanci nevědí. To může mít 2 příčiny. Fakticky nebyla vytvořená anebo je jen v hlavě člověka, který firmu řídí (v mnoha případech vlastník firmy) a ten ji formálně nikdy nenapsal na papír a tím pádem ani nedistribuoval mezi své zaměstnance a spolupracovníky.
Druhá je ta, že strategie sice formálně existuje, ale většinou vznikla z nutnosti (…podle ISO norem musí být, tak ji nějak vytvoříme…) jako výsledek krátkého školení o strategii, kdy se úzký okruh lidí během velmi krátké doby zamyslel a strategii „vytvořil“. Takto zformulovaná strategie většinou postrádá uchopitelné a měřitelné cíle a není distribuovaná směrem k zaměstnancům.
Třetí je ta, když si vlastník spolu s managementem uvědomí její důležitost a smysluplnost a reálně ji vytvoří. Tvorba takové strategie není jednoduchá záležitost. Vyžaduje úsilí mnoha lidí (střední a top management) a je náročná na čas. Délka tvorby strategie je odvislá od velikosti firmy. Osobně jsem na několika strategiích pracoval (ať už jako člen týmu nebo jako ten, který ji měl vytvořit) a ve firmě o velikosti 1.000 lidí nám to trvalo cca 6 měsíců.
Tak a k čemu nám tedy strategie poslouží? Toto jsou hlavní přínosy:
1) Získám čas – jednu z mála věcí, které se nedají koupit, jen ušetřit
Skoro každý z nás si stěžuje na nedostatek času. Ve firmě ho většinou vypotřebujeme na operativu a rozhodování o banalitách. Pak nemáme čas na to, abychom si sedli a zamysleli se nad dalším směřováním firmy resp. nad její strategií.
Tím, že firma vytvoří strategii (což mi na začátku nějaký čas navíc sebere) a vysvětlí ji svým pracovníkům jim zároveň dává prostor pro samostatné rozhodování. Pro zaměstnance pak bude mnohem jednodušší, vzít na sebe odpovědnost a rozhodnout, protože sami dokáží vyhodnotit, jestli je jejich rozhodnutí v souladu se stanovenými cíli a strategií, nebo ne.
Tím, že zaměstnancům dáte možnost samostatně rozhodovat resp. je k tomu budete dokonce nutit, ušetříte pro sebe spousty času, jelikož to nebudete muset dělat za ně.
2) Strategie přivede do firmy kvalitní lidi
Na trhu se pohybuje spousty kvalitních lidí a někteří z nich uvažují o změně. Na to, aby jste je ulovili pro sebe, jim potřebujete vysvětlit, co po nich budete vy resp. firma chtít tj. mít strategii. Druhým předpokladem je, že pro tyto lidi musí být vaše strategie zajímavá. A dalším faktorem samozřejmě je, že jim dáte kompetence a důvěru. Poté je již jednoduché je získat a jejich hlavním rozhodovacím kritériem určitě nebudou peníze, to mi věřte.
3) Strategie zvyšuje hodnotu firmy
To souvisí s tím, že jsou definované cíle a nastíněny cesty protože jak známo, bez cíle neexistuje cesta. Když všichni ve firmě vědí jakou cestou a kam se směřuje, tak jsou při své práci daleko efektivnější.
4) Strategie pomáhá získat finanční zdroje
Pro jakéhokoli finančního investora, je v jeho rozhodování o tom, jestli vám půjčí peníze na váš business rozhodující vědět, k čemu je potřebujete. Pokud v tom máte jasno, nejenom krátkodobě ale i dlouhodobě (tj. máte strategii) tak to pro investora znamená menší riziko, tím pádem větší ochotu půjčit. Zároveň vám zdroje poskytne levněji.
5) Strategie pomáhá přežít resp. expandovat
Dle průzkumů, empiricky větší procento firem dlouhodobě přežije, pokud má strategii. Důvodem je to, že v krizi není čas na to, přemýšlet co budu dělat, krizová varianta už musí být vymyšlená. Pokud je, tak jsme zase u toho, že všichni vědí, co mají dělat a jsou efektivnější než firmy bez strategie, kde v době krize většinou vládne chaos a zděšení. Pokud pak firma přežije těžké časy, vznikne na trhu spousty příležitostí, jak levně koupit odpadlíky a vzejít z krize posíleni.
6) Strategie zvyšuje pravděpodobnost úspěšného prodeje firmy
Pokud jste v roli majitele a máte strategii, tak významně rozšiřujete možné varianty budoucího vývoje. Proč? Protože jedna z variant, je prodej firmy a zde existuje jedna velká skupina potenciálních kupců a těmi jsou finanční investoři. Jejich cílem je alokace volných peněz a jejich stabilní zhodnocovaní s nízkým rizikem. To je přesně to co jim dobře řízená firma se strategií může zajistit.
Co říci na závěr?
Strategie má řadu výhod. Tou nejzásadnější je, že zvyšuje hodnotu firmy. Strategie však není zadarmo. S jejím vznikem je spojeno spousta úsilí a času. Aby strategie byla funkční, je potřeba, aby ji znali a ztotožnili se s ní i řadoví zaměstnanci. K tomu výrazně pomůže nastavení bonusových ukazatelů (neboli KPI) tak, aby byly v souladu se strategií.
Radovan Putna