Nedávno se na mě, na jedné přednášce, obrátilo několik vlastníků firem s dotazem, jak řeším nábor nových lidí, že nemůžou nikoho pořádného najít.
Moje odpověď byla, že v tom až tak velkou složitost nevidím a podělil jsem se s nimi o svoje zkušenosti z náboru manažerů z doby, kdy jsem v jedné strojírenské firmě působil na postu výkonného ředitele.
Na trhu se pohybuje spousty nespokojených a frustrovaných manažerů. Najdete je většinou v řadách velkých korporací. Tito manažeři do těchto firem vstupovali většinou s nadšením, touhou po úspěchu a s chtěním naučit se novým věcem.
Z několika takovými jsem se setkal a slyšel jsem velice podobné příběhy. Po dosažení jisté úrovně v managementu dané firmy, se čas který věnovali opravdové práci výrazně snížil. Většinu času, někdy až 80%, strávili lobováním a hájením své vlastní pozice před útoky jiných lidí ve firmě, což je po určité době přestalo bavit a začali se poohlížet po jiných příležitostech.
Takovým lidem nejde primárně o výši platu ale o to najít nějakou firmu, kde budou mít příležitost ukázat co umí, dosáhnout svých cílů (které samozřejmě musí být v souladu s firemními) a mít z toho dobrý pocit. Toto je pro některé z nich daleko více než peníze, které jim můžete nabídnout.
Na takové lidi je potřeba se zaměřit a zkusit je ulovit. Aby jste je však ulovili, musíte jim říci, co po nich budete vyžadovat resp. kam vaše firma směřuje, jakou má strategii a cíle. Pokud pro ně bude stanovený cíl zajímavý a dokáží se s ním ztotožnit, tak máte vyhráno.
Stačí jim již dát jen to hlavní, vaši důvěru a potřebné kompetence k tomu, aby vámi prezentované cíle splnili.
Pokud jim toto dáte, tak mi věřte, že jejich primárním rozhodovacím faktorem nebudou peníze (přejdou k vám i za méně peněz než mají aktuálně) ale touha dosáhnout cíle a být úspěšní.
Já osobně jsem to takto v jedné firmě, kterou jsem svého času řídil, udělal. Vybíral jsem 5 top manažerů a všichni co prošli do finále a dostali nabídku, tuto mou nabídku přijali.
Nebylo to o penězích, ale o tom vysvětlit jim strategii firmy (ta už v té době byla zpracovaná) a přesvědčit je, že má cenu se na dosažení cílů podílet a že jejich interní nastavení se shoduje s nastavenou firemní kulturou tj. když to trochu přeženu, že se ráno do práce budou těšit.
Radovan Putna